Wiek przedszkolny jest czasem wzmożonej aktywności poznawczej. Okres ten w szczególny sposób sprzyja wzmacnianiu i wzbogacaniu przeżyć i doświadczeń związanych z otaczającą dziecko rzeczywistością. Zaspakajanie naturalnej ciekawości dziecka może stanowić podstawę jego wielokierunkowego rozwoju. W wychowaniu przedszkolnym, zagadnienia związane z przyrodą ożywioną, ekologią i ochroną środowiska są poruszane w trakcie realizacji materiału programowego. Idąc jednak naprzeciw zainteresowaniom przyrodniczym dzieci, wydaje się konieczne rozszerzenie tych treści.
Poznawanie przyrody dostarcza dziecku wiele możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacania wiedzy, sprzyja także rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu, wpływa na rozwój uczuć estetycznych, dziecko uczy się odczuwania i podziwiania piękna przyrody, a także uzewnętrzniania uczuć.
Celem edukacji przyrodniczej w przedszkolu jest zbliżenie dziecka do przyrody, ukształtowanie właściwego, opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt, doprowadzenie do zrozumienia stanowiska i roli człowieka w przyrodzie.
Założenia projektu
Projekt ,,Mali przyjaciele lasu” został stworzony po to, by umożliwić dzieciom zdobycie, poszerzenie wiadomości o lesie i jego mieszkańcach. Ma on rozbudzić wrażliwość przedszkolaków na piękno przyrody w zmieniających się porach roku oraz uświadomić konieczność troski o stan środowiska naturalnego. Projekt skupia się w szczególny sposób na Puszczy Kampinoskiej w okolicach której znajduje się przedszkole.
Projekt będzie realizowany w Przedszkolu ,,Motylkowa Akademia”, jego zasięgiem będą objęte dzieci w wieku 3-6 lat. Czas trwania projektu to rok szkolny 2017/2018 od września do czerwca.
Cele projektu
Cele ogólne:
- Rozwijanie zainteresowań światem przyrody, nabywanie podstawowej wiedzy dostępnej percepcji dzieci w wieku przedszkolnym.
- Wdrażanie do umiejętnej obserwacji obiektów przyrodniczych oraz dostrzeganie zachodzących zmian wraz ze zmieniającymi się porami roku.
- Kształtowanie postaw proekologicznych wyrażających się ochroną i zapobieganiem dewastacji środowiska naturalnego.
- Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Cele szczegółowe
Dziecko:
- odczuwa potrzebę kontaktu z przyrodą
- rozwija umiejętności zdobywania wiedzy
- potrafi obserwować warunki bytowania roślin i zwierząt
- rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska przyrodnicze
- podejmuje działania chroniące las i jego mieszkańców
- przeżywa radość z obcowania z przyrodą, dostrzega jej piękno
Metody osiągnięcia celów
- asymilacji wiedzy
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy
- waloryzacyjne
- praktyczne
Formy służące osiągnięciu celów
- wycieczki i spacery
- inscenizowanie
- rejestrowanie przyrody za pomocą np. ołówka, aparatu fotograficznego
- gry i zabawy terenowe i badawcze
- działania indywidualne i grupowe
- twórczość plastyczna
Przewidywane efekty
Dziecko:
- posiada zasób wiedzy na temat ekosystemu leśnego
- posiada świadomość ekologiczną wyrażoną wzrostem aktywności na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego
- umiejętnie prowadzi obserwację obiektów przyrodniczych
- dostrzega związki przyczynowo-skutkowe, wnioskuje i uogólnia na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń
- potrafi pracować samodzielnie i w zespole
- dostrzega piękno przyrody
- Harmonogram działań
- ,,Jesień
Bloki tematyczne | Cele |
,,Co to jest las”- wyjście do Lasu Młocińskiego | – zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jak ekosystemu-poznanie grup organizmów tworzących las-omówienie pojęć: typ lasu, budowa warstwowa, ochrona lasu |
,,Pory roku w obiektywie Przedszkolaka”- całoroczny konkurs fotograficzny | –rozbudzanie zainteresowań przyrodą- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w zależności od pory roku-czerpanie radości z udziału w konkursie |
,,Sprzątanie świata”- udział w akcji pod hasłem ,,Odkrywamy czysty las” (18.09.17r.) | – udział w pracach porządkowych-rozumienie konieczności dbania o czystość lasu- wdrażanie do pozostawiania po sobie porządku |
,,Pomagamy chorym zwierzętom”- zbiórka żołędzi i kasztanów dla Ośrodka Okresowej Rehabilitacji Zwierząt w Jelonkach | – dostrzeganie konieczności udzielania pomocy zwierzakom ze strony człowieka- rozumienie konieczności ochrony zwierząt |
,,Jesień w lesie”- spotkanie z pracownikiem Ośrodka Działań Ekologicznych ,,Źródła” | – poznawanie podstawowych zjawisk zachodzących jesienią w lesie-rozbudzanie wrażliwości na piękno jesiennych barw- szukanie odpowiedzi na pytanie: ,,Dlaczego drzewa zrzucają liście jesienią?” |
,,W świecie grzybów”- warsztaty wewnątrz przedszkola prowadzone prze nauczyciela | – opisywanie wyglądu grzybów kapeluszowych i ich budowy-rozpoznawanie i nazywanie niektórych gatunków grzybów: jadalnych i trujących |
,,Dzień Drzewa”- uroczystość wewnętrzna połączona z sadzeniem drzew 10.10.17r. | -wzbogacenie wiadomości na temat drzew i ich roli w przyrodzie- kształtowanie opiekuńczego stosunku do roślin -rozwijane postawy proekologicznej |
,,Jesienne drzewo”- konkurs plastyczny dla Przedszkolaków | – rozbudzanie zainteresowań przyrodą- dostrzeganie piękna jesiennego lasu-odzwierciedlanie spostrzeżeń w formie plastycznej |
,,Kto mieszka w lesie”- wycieczka do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Warszawie, spotkanie z edukatorem leśnym | – poznanie fauny leśnej- zapoznanie się z sposobem życia wybranych gatunków zwierząt |
,,Album mieszkańców puszczy”- tworzenie przez cały okres trwania projektu, grupowego albumu zwierząt zamieszkujących las | – tworzenie albumu mieszkańców lasu- doskonalenie umiejętności pracy w grupie- doskonalenie kreatywności i sprawności manualnej |
- ,,Zima”
Bloki tematyczne | Cele |
,,Czy las śpi zimą”- spotkanie z leśnikiem | – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie ,,Jak zwierzęta radzą sobie w zimowych warunkach?”- dostrzeżenie konieczności pomocy człowieka zwierzętom w przetrwaniu zimy |
,,Zimowe spotkanie w lesie”- spotkanie z pracownikiem Ośrodka Działań Ekologicznych ,,Źródła” | – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą- dostrzeganie piękna zimowych krajobrazów leśnych |
,,Skrzydlaci przyjaciele”- warsztaty wewnątrz przedszkola prowadzone przez nauczyciela | -poznanie gatunków ptaków pozostających na zimę w Polsce-budzenie wrażliwości na potrzeby ptaków-systematyczne dokarmianie i obserwacja ptaków- wieszanie karmników dla ptaków |
- ,,Wiosna”
Bloki tematyczne | Cele |
,,Zwiastuny wiosny”- spacer do Lasu Młocińskiego | – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną- rozpoznawanie oznak zbliżającej się wiosny-poznanie wiosennych kwiatów leśnych |
,,Święto Polskiej Niezapominajki”- uroczystość wewnątrz przedszkola 15.05.17r. | – poznanie historii powstania święta- dostrzeżenie jego ekologicznego przesłania-utrwalenie podstawowych zasad ochrony przyrody |
,,Wiosenne inspiracje”- konkurs plastyczny | – budzenie wrażliwości na piękno wiosennego krajobrazu- odzwierciedlanie obserwacji w formie plastycznej |
,,Wiosna w lesie”- spotkanie z pracownikiem Ośrodka Działań Ekologicznych ,,Źródła” | – uwrażliwienie na piękno i bujność wiosennej roślinności-obserwacja ożywienia w świecie zwierząt |
,,Ptasie trele”- spotkanie z ornitologiem | -nabywanie wiadomości o ptakach powracających do lasu po zimowej przerwie- oglądanie gniazd i budek lęgowych- słuchanie odgłosów ptaków |
,,Dzień Bociana Białego”- uroczystość przedszkolna 31.05.17r. | – przybliżenie zwyczajów i środowiska życia bociana białego- rozumienie potrzeby ochrony gatunków zagrożonych |
,,Nasze drzewa”- warsztaty edukacyjne na terenie Nadleśnictwa Jabłonna prowadzone przez leśników | – zapoznanie z podstawowymi gatunkami drzew oraz ich rolą w przyrodzie i życiu człowieka- rozpoznawanie gatunków drzew poprzez dostrzeganie charakterystycznych cech wyglądu: kora, liście, owoce |
,,Skarby lasu”- wykonanie zielnika | – zbieranie liści z drzew- nazywanie wybranych gatunków-stworzenie zielnika ze zgromadzonych materiałów |
- ,,Lato”
Bloki tematyczne | Cele |
,,Na leśnej polanie”- zajęcia wewnątrz przedszkola prowadzone przez nauczyciela | -poznanie wybranych mieszkańców leśnej polany ich warunków bytowania, sposobu odżywiania, cech charakterystycznych- wdrażanie do obserwacji w naturalnym środowisku |
,,Lato w lesie”- spotkanie z pracownikiem Ośrodka Działań Ekologicznych ,,Źródła” | – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem- prowadzenie obserwacji |
,,W odwiedzinach u mieszkańców lasu”- wycieczka do Kampinoskiego Parku Narodowego | – uwrażliwianie na właściwe zachowywanie się w lesie- spacer ścieżką edukacyjną – usystematyzowanie wiedzy i doświadczeń dzieci |
,,Leśne zabawy”- wystawienie przedstawienia o tematyce przyrodniczej | – wystawienie przedstawienia- czerpanie radości ze współpracy z grupą- nabywanie umiejętności do prezentacji swojej wiedzy i umiejętności przed innymi |
,,Pory roku w obiektywie Przedszkolaka- wystawa fotografii oraz prac plastycznych przygotowanych na konkursy | -wystawa fotografii biorących udział w konkursie – wystawa wytworów plastycznych z organizowanych konkursów |
,,Mali przyjaciele lasu”- wystawa zdjęć z przebiegu projektu | – prezentacja zdjęć dokumentujących najważniejsze wydarzenia z przebiegu realizacji projektu |